Można budować kolejny odcinek drogi ekspresowej S17 w województwie lubelskim. Wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla ponad 18-kilometrowego odcinka od Zamościa do Tomaszowa Lubelskiego.
Zadanie realizuje Kolin Insaat za 822,4 mln zł. To już trzeci fragment tej blisko 50-kilometrowej trasy w kierunku przejścia granicznego w Hrebennem, który może być budowany.
Nowy ślad między węzłami
Zgodnie z projektem, ten 18,5-kilometrowy odcinek S17 przebięgać będzie nowym śladem między węzłami Zamość Południe i Tomaszów Lubelski Północ po wschodniej stronie obecnej drogi krajowej nr 17. Za węzłem Zamość Południe nowa trasa ominie las w Księżostanach, a następnie zbliży się do DK17. W ramach inwestycji powstanie m.in. węzeł Tarnawatka na skrzyżowaniu z drogą prowadzącą w kierunku Łaszczowa, para Miejsc Obsługi Podróżnych Krynice oraz Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Za Tarnawatką trasa przebiegać będzie w korytarzu obecnej DK17 i zakończy się w okolicach Dąbrowy Tomaszowskiej, gdzie połączy się obwodnicą Tomaszowa Lubelskiego.
Nowa droga będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. W ramach inwestycji powstanie też m.in. 11 wiaduktów, pięć mostów z funkcją przejść dla zwierząt, kładka dla pieszych, oświetlenie oraz odwodnienie drogi. Przebudowane zostaną sieci podziemnego uzbrojenia terenu, trasa zostanie także wyposażona w urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykonawca zrobi również ponad 20 km jezdni dodatkowych do obsługi ruchu lokalnego.
S17 do granicy
Realizacja drogi ekspresowej S17 w woj. lubelskim postępuje. Od tegorocznych wakacji trwają prace na odcinkach Zamość Wschód - Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski - Hrebenne, tym samym w budowie są już trzy kolejne fragmenty S17 między Zamościem a Hrebennem, o łącznej długości niespełna 50 km.
Ostatnią częścią S17 będzie ok. dwukilometrowy odcinek trasy w okolicy Hrebennego, prowadzący do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej dla tego fragmentu drogi. GDDKiA planuje także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych na funkcjonującej już obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego Trwa oczekiwanie na ZRID.
Inwestor zbliża się również do budowy S17 między Piaskami a Zamościem. W tym roku złożono wnioski do Wojewody Lubelskiego o wydanie decyzji ZRID dla odcinków Piaski Wschód - Łopiennik (16,3 km), Krasnystaw - Izbica (18,8 km) i Izbica - Zamość Sitaniec (9,9 km), a także ogłoszono przetargi na wyłonienie wykonawców odcinków Łopiennik - Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec - Zamość Wschód (w sumie 20,5 km), które domkną budowę tej części trasy S17.
Realizacja poszczególnych odcinków S17 wygląda następująco:
- Piaski Wschód - Łopiennik: złożony wniosek o decyzję ZRID (długość: 16 km, wykonawca: Aldesa),
- Łopiennik - Krasnystaw Północ: w przetargu (9 km),
- Krasnystaw Północ - Izbica: złożony wniosek o decyzję ZRID (19 km, Budimex),
- Izbica - Zamość Sitaniec: złożony wniosek o decyzję ZRID (10 km, konsorcjum GAP Insaat - lider, Fabe, Sine Midas Stroy),
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód: w przetargu (11 km),
- Zamość Wschód - Zamość Południe: w budowie (12,5 km, Budimex),
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ: uzyskana decyzja ZRID (18,5 km, Kolin),
- Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne: w budowie (17 km, Budimex),
- Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska): przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km).